Sunday 30 October 2011

ေခါင္းေဆာင္အရည္အေသြး

 

by Lu Bo on Monday, October 31, 2011 at 12:42pm

ျပည္သူ႔ေခတ္ ဂ်ာနယ္ အတြဲ(၁)၊ အမွတ္(၃၅)မွ

ေခါင္းေဆာင္မႈ-၁၀

အေဝဖန္ခံႏိုင္ျခင္း

ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးသည္ သူတစ္ပါးကို သူတပါးကို ေဝဖန္ႏိုင္ေသာ ဥာဏ္ပညာအရည္အခ်င္း ႏွင့္ သတၱိရိွ္ဖို႔ လိုသကဲ့သို႔ မိမိကိုယ္လည္း မငဲ့ညာ ေဝဖန္ဆန္းစစ္ကာ အျခားသူတစ္ဦးဦးက မိမိကိုရစရာမရိွ ေအာင္ ေဝဖန္ျပစ္တင္ ပုတ္ခတ္သည္ကိုလည္း အိေျႏၵမပ်က္ အရည္ထူထူခံ နိုင္ရည္ရိွဖို႔လုိေပသည္။ မိမိအားေဝ ဖန္သူသည္ မိမိကို လမ္းျပသူဟု မွတ္ယူသင့္ေပသည္။
မိမိအားေဝဖန္မႈမ်ား တိတ္ဆိတ္ေနျခင္းသည္ ေကာင္းလို႔ ၿငိမ္ေနတာပဲဟု ယူဆလွ်င္ အေကာင္းျမင္ဝါဒ ကိုလက္ကိုင္ျပဳရာေရာက္ေနေပမည္။ သကၠာယဒိဠိ ဖံုးလႊမ္းေနရာ လည္းေရာက္ေပမည္။ ေဝဖန္သံမ်ား ဆူညံ က်ယ္ေလာင္ေနျခင္းသည္ မိမိအတြက္ လမ္းရွာေပးေနျခင္း၊ လမ္းမီးတိုင္မ်ားထြန္းညိႈ႔ေပးေနျခင္းျဖစ္၏။ တိတ္ ဆိတ္ေနျခင္းသည္ မိမိကို ဥပကၡာျပဳရာေရာက္၏။ ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္ တို႔ႏွင့္မဆုိင္ဟု သေဘာထားရာေရာက္၏။ ဖန္ တီးလုပ္ယူထားေသာ ခ်ီးက်ဴးခ်က္မ်ားသည္ အေျခအေနအခုိက္အတန္႔တစ္ခုအတြက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ္လည္း ေရရွည္တြင္ အႏၱရယ္မ်ားတတ္၏။
ဆိုဗီယက္ ရုရွားတြင္ လီနင္သည္ Empiro-Criticism ေခၚက်မ္းတစ္က်မ္းကို ေရးသားကာ ေဝဖန္ေရး ကိုလမ္းဖြင့္ ညႊန္ျပေပးခဲ့သည္။မိမိကိုယ္မိမိ ေဝဖန္ေရး၊ သူတစ္ပါးကို ေဝဖန္ေရး၊ မိမိကို ေဝဖန္ျခင္းကိုဆင္ခ်င္ သံုးသပ္ေရးႏွင့္သက္ဆိုင္၏။ သို႔ေသာ္ ေဝဖန္ေရးကိစၥကို သေဘာတရားထဲတြင္ အတိအလင္းခဘည့္သြင္းထား ၿပီး၊ သူတစ္ပါးအားမညွာမတာ ေဝဖန္ကာ မိမိတို႔ကုိ ေဝဖန္လာပါက နည္းနည္းမွ်မခံႏိုင္ၾကဘဲ ေဝဖန္ေရးကို ပိတ္ပင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုျပပါဆိုလွ်င္္ လီနင္ဝါဒကို ေနာက္ဆက္တြဲ လက္ခံလာၾကေသာ တရုတ္၊ ရုရွားႏွင့္ အျခားေသာ ကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားပင္ ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရ၏။
ျခြင္းခ်က္အားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဗကပ ကြန္ျမဴနစ္တို႔သည္ ေဝဖန္ေရးကို လမ္းဖြင့္ေဆာင္ ရြက္ၿပီးေနာက္ ျဖဳတ္-ထုတ္-သတ္ ကားကြန္ျမဴနစ္ဝါဒလမ္းဆံုးဆီသို႔ခ်ီတတ္ခဲ့ၾကသည္။ အေဝအဖန္အခံႏိုင္ဆံုး ႏိုင္ငံေရးသမားကိုျပပါဆိုလွ်င္ တစ္ခ်ိန္က ကြန္ျမဴနစ္ထိပ္ထိပ္ႀကဲတစ္ဦးပင္ျဖစ္ခဲ့ေသာ ဗိုလ္တစ္ေထာင္ သတင္း စာအယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးသိန္းေဖျမင့္(ဝါ)သခင္သိန္းေဖကို ျပရေပမည္။ အေဝအဖန္ခံႏိုင္ေသာ ကမာၻေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးကုိ ျပပါဆိုလွ်င္ ဝင္စတန္ခ်ာခ်ီကို ျပရေပမည္။
တာဝန္ယူ လုပ္ေဆာင္တတ္ျခင္း
ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္သည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလံုးအေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံသားအားလံုးအေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏လက္ေအာက္ငယ္သား အမႈထမ္းအရာထမ္းမ်ားအေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊တိုက္ရိုက္ျဖစ္ ေစ၊ သြယ္ဝိုက္၍ျဖစ္ေစ၊ တာဝန္ခံထားရေသာ ပုဂၢိဳလ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္သည္ တာ ဝန္ယူရဲေသာ အစြမ္းသတၱိလည္း ျပည့္စံုဖို႔လို၏။ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္က တိုင္းျပည္၌ မိုးေခါင္ျခင္း၊ မိုး ႀကီးျခင္း၊ အခါမဲ့မိုးမ်ားရြာျခင္း၊ေျမငလွ်င္ေတာ္လဲမ်ား မၾကာခဏေျမငလွ်င္လုပ္ျခင္းစသည့္ သဘာဝေဘး
အႏၱရယ္မ်ားႀကံဳေတြ႔ရျခင္းသည္ပင္လွ်င္တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာမင္း၌ ဥေပါသထသီလ မလံုၿခံဳျခင္း၊ မင္းက်င့္ တရားပ်က္ယြင္းျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု အယူရိွတတ္ၾကသည္။
ျပည္သူတို႔တြင္ အခက္အခဲျပႆနာတစ္စံုတစ္ရာေတြ႔လွ်င္ မင္းနားေပါက္ေအာင္တိုင္တည္ႏိုင္ရန္ ျပည္ သူ႔ဟစ္တိုင္ကို စိုက္ထူေပးထားရသည္။ ခိုးသား၊ဓားျပ ဆူပူေသာင္းက်န္းျခင္း၊မုဒိန္တႏၱတို႔ ထူေျပာလာျခင္း၊ အစားေရစာရွားပါးျခင္း၊ အေလးတင္းေတာင္းမညီညြတ္ျခင္း၊စသည္တို႔သည္လည္း မင္း၏တာဝန္အျဖစ္ ျပည္သူ႔ ဟစ္တိုင္မွ ေအာ္ဟစ္ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ႏို္င္ငံေခါင္းေဆာင္သည္ တိုင္းျပည္အေပၚတြင္ေရာ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားမ်ားအေပၚတြင္ပါ အစစအရာရာတာဝန္ယူလုပ္ေဆာင္တတ္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ရဲဖို႔လို၏။ ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီးအၿပီးတြင္ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ႀကီး ယာမာရီွတကို အေရွ႕ေတာင္အာရွ စစ္မ်က္ႏွာမ်ား၌ ဂ်ပန္တပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ား၏ ေဒသခံျပည္သူမ်ားအေပၚ သတ္ျဖတ္၊ ညွင္းဆဲ ရက္စက္မႈမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သြယ္ဝိုက္၍တာဝန္ရိွသည္ဟု စြဲခ်က္တင္ကာေသဒဏ္ေပးခဲ့ ၾကသည္။
စစ္ပြဲတစ္ပြဲတြင္ စစ္ေအာင္ႏုိင္ေသာ စစ္သူႀကီးမွာ ေအာင္ပန္းကို ဆြတ္ခ်ဴးေပးႏိုင္သူအျဖစ္ ဂုဏ္ျပဳ လက္ကမ္းႀကိဳဆိုခံရသလို စစ္ရံႈးေသာစစ္သူႀကီးမွာ က်ဆံုးစစ္သည္ အားလံုး၏ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ား၏ ျပစ္တင္ ရႈတ္ခ်မႈကို ခံယူရသည့္အျပင္ စစ္ပြဲ၌ ျဖစ္သမွ် အျပစ္ အနာအဆာ အားလံုးသည္ သူည့ံဖ်င္းေသာေၾကာင့္ျဖစ္
သည္ဟုသတ္မွတ္ကာ အျပစ္တင္ခံၾကရသည္။ ထုိမွ်မက ရႈံုးႏိွမ့္တဲ့ဘက္ေရာ ေအာင္ျမင္တဲ့ဘက္ကပါသူ႔ကိုဝိုင္း ဝန္းရႈတ္ခ် အျပစ္တင္ဖို႔ရန္ တာစူ စိုင္းျပင္းလွ်က္ရိွၾကေပသည္။ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးအေနျဖင့္ကား အထူး ဆိုဖြယ္ရာ မရိွေတာ့ၿပီ။ လမ္းေပၚတြင္ အမိႈက္ကေလးတစ္စေတြ႔သည္က အစ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ကို ျပစ္တင္ေဝ ဖန္ျခင္း ျပဳၾကေပလိမ့္မည္။
ေခါင္းေဆာင္တို႔၌ ရိွသင့္ရွိအပ္ေသာအရည္အေသြးမ်ားႏွင့္ အရည္အခ်င္းမ်ားသည္ ထိုႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး
ပထဝီဝင္၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၊ လူမ်ိဳးေရး စရိုက္လကၡဏာမ်ား ယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး၏ သမိုင္းေၾကာင္း၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္သည့္ ဘာသာတရား လူဦးေရ အနည္းအမ်ားစသည့္အေၾကာင္းတရားေပါင္း မ်ားစြာကို အေျခခံ၍ ကြဲျပားျခားနားေနႏိုင္သကဲ့သို႔ တုိးတတ္မ်ားျပား၍လည္းလာႏိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ ေရွးမင္းအဆက္ဆက္တို႔က်င့္သံုးလာခဲ့ေသာ ဗုဒၵတရားေတာ္လာ မင္းက်င့္တရားမ်ားႏွင့္ ေခတ္ကာလ
အလိုက္ ယူဆသတ္မွတ္ၾကေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေပါင္းစပ္ခ်ိန္ဆကာ ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ လိုေပသည္။
စံနမူနာယူသင့္ေသာ ကမာၻေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား
ယေန႔ေခတ္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္တို႔သည္ ေရွးေခတ္က သက္ဦးဆံပိုင္ မင္းတို႔ေလာက္ စည္းစိမ္ဥစၥာ မခံ စားၾကရေတာ့ဘဲ လုပ္ငန္းတာဝန္ပိုင္း၌ ပို၍သာမ်ားျပားႀကီးမားလာ၏။ ဤသည္မွာ ေခတ္ႏွင့္စနစ္တို႔၏ တိုး တတ္မႈ သေဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။ မဇိၥ်မေဒသေခၚ အိႏိၱယတိုက္ငယ္တြင္ ခရစ္မေပၚမွီ ႏွစ္ေပါင္းငါးရာေက်ာ္ ကပင္ ဘုရင္စနစ္ကုိ မက်င့္သံုးဘဲ သမၼတနစ္ကို က်င့္သံုးေသာ လိစၦဝီလူမ်ိဳးတို႔၏ ဂဏႏိုင္ငံ ေပၚထြန္းခဲ့ဖူး၏။ ၾကာရွည္ကား မခံခဲ့ေခ်။ ယေန႔ေခတ္တြင္ ဘုရင္ေခတ္ကို က်င့္သံုးေသာႏိုင္ငံမ်ားနည္းပါးၿပီး ဒီမိုကေရစီနည္းျဖစ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ေသာ သမၼတႏိုင္ငံစနစ္၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ႏိုင္ငံစနစ္ႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ဆင္ႏႊဲကာ လက္ဝဲဝါဒစနစ္ တစ္ရပ္ျဖစ္ေခါင္းေဆာင္မႈျပဳေသာ စနစ္တို႔သည္သာ အမ်ားဆံုးေပၚထြန္းေနေပသည္။ ` ဘုရင္စနစ္ကို က်င့္သံုးလွ်က္ရိွေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ပင္ ဘုရင္သည္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔၏(အႀကီးအကဲဝန္ႀကီးခ်ဳပ)္ကသာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ေပသည္။ ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီးၿပီးဆံုး
သည့္ ေနာက္ပိုင္း၌ ယေန႔တိုင္ ဘုရင္စနစ္က်င့္သံုးေနေသာ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားၿပီး ေျပာစမွတ္ျပဳ ရေလာက္ေအာင္ ေျပာင္ေျမာက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ဟူ၍ မေပၚထြန္းေသးေသာ္လည္း ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ တိုးတတ္မႈ အရိွန္အဟုန္မွာ အံ့မခန္းျဖစ္၏။
ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီးၿပီးဆံုးၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ႏိုင္ငံငယ္အမ်ားအျပားသည္ လြတ္လပ္ေရးရရိွလာခဲ့ၾက သည္။ ဤတြင္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲဝင္ နိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား အမ်ားအျပားေပၚထြန္းခဲ့သည္။ ဤေခါင္းေဆာင္ အမ်ားစုသည္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ပင္ က်ဆံုးခဲ့ၾကရၿပီး၊ လြတ္လပ္ေရးရရိွၿပီးေနာက္ ႏိုင္ငံထူေထာင္ေရး၊ တည္ေဆာက္ေရးအပိုင္းတြင္ မပါဝင္နိုင္ၾကေတာ့ေခ်။ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ ထူးခၽြန္ ထင္ရွားေသာ ေခါင္း ေဆာင္ အခ်ိဳ႕သည္ နိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးတြင္လည္း ထူးခၽြန္စြာပါဝင္လာနိုင္ျခင္းရိွသကဲ့သို႔ မပါဝင္လာ ႏိုင္ျခင္းမ်ားကိုလည္း ေတြ႔ရေပသည္။

မဟတၱမဂႏီၶ

မဟတၱမ ဂႏီၶသည္ အိႏိၵယ တစ္မ်ိဳးသားလံုး သူေတာ္စင္ႀကီး တစ္ဦးသဖြယ္ ကိုးကြယ္ ပူေဇာ္မႈကို ခံယူ ေနရေသာ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲဝင္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးျဖစ္သည္။ ဂႏီၶ၏ ဘဝမွာ ထူးျခားဆန္းၾကယ္ေသာ ဘဝ ျဖစ္သည္။ သူ႔ကၽြန္ဘဝေရာက္ေနေသာ အိႏၵိယႏိုင္ငံကုိ ေက်ာခိုင္းကာေတာင္အာဖရိကတြင္ ေရွ႕ေန႔လိုက္ကာ စီးပြားရွာေနရာမွ တစ္ေန႔တြင္ မီးရထားေပၚ၌ လူျဖဴတစ္ဦးႏွင့္ျပႆနာေပၚေလသည္။ ထုိလူျဖဴတစ္ဦးသည္ လူမညး္တစ္ဦးႏွင့္ ရထားတစ္တြဲတည္း အတူမစီးႏိုင္ဆိုကာ သူ႔ကိုကန္ခ်ခိုင္းေလသည္။ ဤတြင္ အသားေရာင္ခြဲ ျခားမႈကို ဆန္႔က်င္ေသာစိတ္ဓာတ္၊ ဖိႏွိပ္ခံလူတန္းစားအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ရန္စိတ္ဓာတ္၊ အမိ အိႏၵိယျပည္ႀကီး အတြက္တိုက္ပြဲဝင္ရန္ စိတ္ဓာတ္မ်ား ဂႏီၶတြင္ တစ္ဟုန္ထိုးထြက္ေပၚလာေလေတာ့သည္။
ထိုစဥ္ကစ၍ ဂႏီၶသည္ သူ႔ဘဝတြင္ အခ်ိန္အမ်ားဆံုးဝတ္စားလာခဲ့ေသာ ေဘာင္းဘီႏွင့္ ရွဴးဖိနပ္တို႔ကို ခၽြတ္ကာ ျပည္တြင္းျဖစ္ ဒိုတီကိုဝတ္ၿပီး လူေရာစိတ္ပါ ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့ေလသည္။ အိႏိၵယျပည္လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲတြင္ ဂႏီၶႀကီးသည္ အဟိသေခၚ အၾကမ္းမဖက္ အႏုနည္းသက္သက္ျဖင့္ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့သည္။ ေမတၱာဝါဒ ျဖင့္ရန္သူကို ခြင့္လႊတ္သည္းခံခဲ့သည္။ ဟိႏၵဴ-မြတ္ဆလင္ ဘာသာေရးကြဲလြဲမႈကို အေျခခံၿပီးျဖစ္လာေသာ လူမ်ိဳး ေရးအဓိကရုဏ္းမ်ားကို အစာငတ္ခံဆႏၵျပျခင္းျဖင့္ ရပ္တန္႔ႏိုင္ေစခဲ့သည္။ ဂႏီၶႀကီးသည္ အဟိယသဝါဒ၊ ဝံသာႏု ရကိၡတဝါဒတို႔ျဖင့္ အိႏိၵယတစ္မ်ိဳးသားလံုး၏ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကို ႏိုးၾကားဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေခါင္း ေဆာင္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ေလသည္။


ဂ်ဝါဟာလာေနရူး

ေနရူးသည္ ဇတ္ျမင့္ဟိႏၵိဴဘာသာယဝင္ ျဗဟၼဏ အႏြယ္ မွ ေမြးဖြားလာသူ ျဖစ္ၿပီး မ်ိဳးရိုးအလိုက္ ၾကြယ္ ဝျပည့္စံုသူျဖစ္သည္။ အဂၤလန္ႏိုင္ငံတြင္ ေက်ာင္းေနၿပီး ပညာျပည့္စံုေသာအခါမွ အိႏၵိယသို႔ ျပန္လာၿပီး တိုင္း ျပည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အနစ္နာခံကာ ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔ ေဆာင္ရြက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သည္။ ေနရူး၏ ထူးျခားခ်က္မွာ သူသည္ အလြန္ပင္ ပညာဥာဏ္ ႀကိးမားသူျဖစ္သည္ စာအလြန္ဖတ္ၿပီး စာေရးေကာင္းသူတစ္ဦး လည္းျဖစ္သည္။ သူသည္ ဂႏီၶႀကီး၏ ၾသဝါဒခံ တပည့္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ဂႏီၶကဲ့သို႔ စည္းစိမ္ခ်မ္းသားမႈမ်ားကို စြန္႔လႊတ္တိုက္ပြဲဝင္သူ တစ္ဦးကားမဟုတ္ေပ။ အိႏိၵယျပည္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ သူသည္ ဂႏီၶႀကီး ၿပီး ေနာက္ဒုတိယ ေခါင္းေဆာင္ဟု သတ္မွတ္ျခင္း ခံရသည္။
လြတ္လပ္ေရးရေသာအခါ အိႏိၵယႏိုင္ငံ ပထမဆံုး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးတာ ဝန္မ်ားကို ထမ္းရႊက္ခဲ့သည္။ ေနရူးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ထမ္းရႊက္ခဲ့ရာတြင္ အလြန္ထူးခၽြန္ေျပာင္ေျမာက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ကားသတ္မွတ္၍ ရနိုင္မည္မဟုတ္ေခ်။ သို႔ေသာ္ ဘက္မ လိုက္ဝါဒကို ထူေထာင္ၿပီး ကမာၻၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္တြင္မူ သူကိုထူးခၽြန္ေသာ ကမာၻေခါင္း ေဆာင္အျဖစ္ ကမာၻက ယူဆၾကသည္။

လီကြမ္ယု

စကၤာပူႏိုင္ငံသမၼတ လီကြမ္ယုသည္ ေရွ႕ေနပညာရပ္ျဖစ္ ဘြဲ႔ရခဲ့ေသာ ပညာတတ္ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းေဝဖန္ပုတ္ခတ္မႈ လိွဳင္းတံပိုးမ်ားနွင့္ ျပည္ပမွ ေဝဖန္ပုတ္ခတ္မႈ လိွဳင္းတံပိုးမ်ား အၾကားတြင္ ႀကံ့ႀကံ့ခံရပ္တည္ရင္း စကၤာပူႏိုင္ငံကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့သည္။ လီကြမ္ယု သမၼတရာထူးမွ အနားယူ လိုက္ေသာ အခ်ိန္တြင္ ုစကၤာပူႏိုင္ငံသည္ ထြက္ကုန္ပစၥည္း ဘာမွမရိွဟု ဆိုႏိုင္ေလာက္ေအာင္ေသးငယ္ေန ေသာ္လည္း ကမာၻေပၚတြင္ စည္းကမ္းအရိွဆံုးႏွင့္ တိုးတတ္မႈတြင္ ထိပ္တန္းတစ္ေနရာ၌ ရိွေသာ နိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ အျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့ေလသည္။ နိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ဘဝမွ အနားယူလိုက္ခ်ိန္တြင္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလံုးႏွင့္ တစ္ကမာၻ လံုးက ဝိုင္းဝန္းခ်ီးက်ဴးၾကရေသာ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္ေပသည္။

ပတ္ခ်ံဳဟီး

ေတာင္ကိုးရီးယားႏိုင္ငံကို စတင္အုပ္ခ်ဳပ္သည္မွ ကြယ္လြန္သည့္အထိ စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးအျဖင့္ အုပ္ခ်ဳပ္ခဲ့ ၿပီး ကမာၻ႔စာနယ္ဇင္းမ်ား၏ ေဝဖန္ျပစ္တင္မႈဒဏ္ ၊ အကူအညီေပးေနေသာ အေမရိကန္ နိုင္ငံကပင္ ႏိုင္ငံေရးဖိ အားမ်ားေပးၿ႔ပီး စစ္အုပ္ခ်ဳပ္ေရးကို ရုပ္သိမ္းေပးရန္ ေတာင္းဆိုေနျခင္းမ်ားႏွင့္ ေက်ာင္းသားသပိတ္၊ အလုပ္သ မားသပိတ္မ်ားၾကားမွ ေတာင္ကိုရီးယားျပည္သူမ်ား၏ စားဝတ္ေနေရး၊ ဘဝသံုးပါးကို ထိပ္တန္းေရာက္ေအာင္ ပို႔ ေဆာင္ေပးႏိုင္ခဲ့ေသာ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးျဖစ္သည္။ ပတ္ခ်ံဳဟီး ကြယ္လြန္ခ်ိန္တြင္ ေတာင္ကိုရီးယားႏိုင္ငံသည္ အလြန္ၾကြယ္ဝျပည္စံုေနၿပီး ကမာၻစစ္မႈႏိုင္ငံႀကီးမ်ားႏွင့္ ရင္ေဘာင္တန္း လို္က္ႏိုင္ေနသည္မွာ ပတ္ခ်ံဳဟီး ၏ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္မႈ စြမ္းရည္ကို ျပသေနျခင္းျဖစ္သည္။

ဆူကာႏို

အင္ဒိုနီးရွားႏိုင္ငံ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ ေတာ္လွန္ေရးေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးဟု လူသိမ်ား ထင္ရွား လာရာမွ လြတ္လပ္ေရးရေသာအခါ ပထမဆံုးသမၼတ ျဖစ္လာၿပီး ဂုဏ္ထူး၊ ဘြဲ႔ထူး အမ်ိဳးမ်ိဳးရရိွလာခဲ့သည္။ ျပည္ သူတို႔၏ ဂုဏ္ယူေျမွာက္စားမႈ အမ်ိဳးမ်ိဳးရရိွလာခဲ့သည္။ ျပည္တြင္းစည္းလံုးညီညြတ္ေရးကို ေအာင္ျမင္စြာ တည္ ေဆာက္ႏိုင္ခဲ့သည္။ သို႔ရာတြင္ ပုဂၢလိက စည္းစိမ္ ခံစားမႈမ်ားတြင္ ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ခံစားသင့္သည္ထက္ ပိုမိုယစ္မူး လြန္က်ဴးလာခဲ့သည္။ မယားၿပိဳင္ထားေလ့ရိွေသာ အင္ဒိုနီးရွားလူအဖြဲ႔အစည္းတြင္ ဆူကာႏိုသည္ မယား(၅)ေယာက္အထိ ထားခဲ့သည္။ နိုင္ငံေတာ္တည္ေဆာက္ေရး တာဝန္ကို မေက်ပြန္ႏိုင္ ။
ျပည္သူမ်ားကို မေတာ္မတရား မက္လံုးမ်ားေပး၊ မိန္႔ခြန္းမ်ားေဟာကာ အခုၿခိဳးၿခိဳးၿခံၿခံ က်င့္ၾကပါဟု သူ ကဆိုၿပီး ပကာသန လုပ္ငန္းမ်ား ကပြဲမ်ားႏွင့္ ႏွစ္ေမာေနခဲ့သည္။ ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းကို ေရွာင္က်ဥ္အံ့သည့္ ေဒါသႀကီးျခင္း၊ စည္းကမ္းမဲ့ျခင္း၊ မတည္မၿငိမ္ျပဳျခင္း၊ ဝါၾကြားျခင္း၊ ရန္လိုျခင္း၊ စိတ္ကူးေရးရာ ဥပေဒမ်ား ထုတ္ ျပန္ျခင္း စသည့္ ကေလးဆန္ဆန္ အျပဳအမူမ်ားျဖင့္ ေအာက္ေျခလႊတ္ခဲ့သည္။ ဤသို႔ျဖင့္ ရာသက္ပန္ သမၼတ ႀကီး ဟူေသာ ဂုဏ္ပုဒ္ျဖစ္ ေခါင္းေဆာင္ ဘဝမွ ဖယ္ရွားခံရၿပီး ျပည္တြင္း ေသြးေခ်ာင္းစီးပြဲမ်ားကို မဟန္႔တားႏိုင္ ခဲ့ေပ။ နိဂံုးခ်ဳပ္မေကာင္းေသာ ေခါင္းေဆာင္ဘဝကို ေရာက္ခဲ့ရရွာ၏။

နိဂံုး

အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီးလက္ထက္တြင္ကား ပါဠိဂါထာေပါင္းတစ္ရာပါဝင္ေသာ ေရႊႀကီးေက်ာက္စာ ကို ေရးထိုိးခဲ့ေပသည္။ ထိုေက်ာက္စာတြင္ ပါဠိစီကံုးပံုကို သိသာေစရန္ ျမန္မာစကားျဖင့္ ျပန္ဆို၍ေဖာ္ျပရလွ်င္။
ကၽြႏ္ုပ္သည္ သံသရာတည္းဟူေသာ ျမစ္တစ္ဖက္ကမ္းသို႔လူခပင္းအတြက္ လွ်င္ျမန္စြာ ကူးသန္းရန္ နိဗၺာန္ေရႊၿမိဳ႕ေတာ္တိုင္ ေပါက္ေရာက္မည့္ လမ္းေၾကာင္းတစ္သြယ္ကို ေဖာ္လုပ္ထားပါမည္။ ကၽြႏု္ပ္ကိုယ္တိုင္ လည္း အေရာက္ကူးခတ္၍ ေရနက္ေမာသူမ်ားကိုလည္း တြဲေဆာင္၍ ေခၚပါသတည္း။
ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္လည္း နူးညံ့၍လိုလားသမွ်ကိုလည္း ႏူးညံ့ေစပါသည္။
ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္လည္း ႏွစ္သိပ္၍ အျခားထိန္႔လန္႔ေၾကာက္ရြံသူမ်ားကိုလည္း ႏွစ္သိမ့္ေစပါသည္။
ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္လည္း ႏိုးၾကား၏ အ္ိပ္ေပ်ာ္ေနသူမ်ားကိုလည္း ႏိုးၾကားေစပါမည္။
ကၽြႏ္ုပ္ကိုယ္တိုင္လည္း ေအးျမ၍ ပူေလာင္ေသာ သူမ်ားကိုလည္း ေအးျမေစပါသည္။
ကၽြႏု္ပ္ကိုယ္တိုင္လည္း လြတ္ေျမာက္၍ အျခားခ်ည္ေႏွာင္ခံရသူမ်ားအားလည္း လြတ္ေျမာက္ေစပါ သည္။
(အေလာင္းစည္သူမင္းႀကီး -၄၇၃-၅၂၉ ခုနစ္)
သူတည္း တစ္ေယာက္၊ ေကာင္းဖို႔ ေရာက္မူ
သူတစ္ ေယာက္မွာ၊ ပ်က္လက္ကာသာ၊
ဓမၼတာတည္း ။
ေရႊအိမ္နန္းႏွင့္၊ ၾကငုန္းလည္းခံ၊
မတ္ေပါင္းရံလွ်က္၊ ေပ်ာ္စံရိပ္ၿငိမ္၊
စည္းစိမ္မကြာ၊ မင္းခ်မ္းသာကား။
သမုဒၵရာ၊ ေရမ်က္မွာထက္၊
ခဏတက္သည့္၊ေရပြတ္ပမာ၊
တစ္သက္လ်ာတည္း။
ၾကင္နာသနား၊ ငါ႔အားမသတ္၊
ယခုလႊတ္လည္း၊ မလြတ္ၾကမၼာ၊
လူတကာတို႔၊ ခႏၶာခိုင္က်ည္၊
အတည္မၿမဲ၊ ေဖာက္လွဲတတ္သည္၊
မခၽြတ္စသာ၊ ဓမၼတာတည္း။
ရွစ္ကိုးေကာ္ေရာ္၊ ပူေဇာ္အကၽြန္၊
ပန္ခဲ့တံု၏၊ ခိုက္ႀကံဳဝိပါက္၊
သံသာစက္၌၊ ႀကိဳက္လတ္ထြန္မႈ၊
တံု႔မယူလုိ၊ ၾကည္ညိဳစိတ္သန္၊
သခင္မြန္ကို၊ ခ်န္ဘိစင္စစ္၊
အျပစ္မဲ့ေရး၊ ခြင့္လွ်င္ေပး၏၊
ေသြးသည္အနိစၥာ၊ ငါ႔ခႏၶာတည္း။ ။
(အနႏၱသူရိယ အမတ္အမ်က္ေျဖ အလကၤာ-၅၃၆ခုနစ္)

မီွျငမ္းကိုးကားျပဳေသာစာအုပ္မ်ား

(၁) ေခါင္းေဆာင္ဟူသည္။ စစ္တကၠသိုလ္၊ ေမၿမိဳ႕၊တိုင္းရင္းေဆြစာပံုႏိွပ္တိုက္၊ ေမၿမိဳ႕(ပ-ႀကိမ္)။
(၂) ဗမာ့ႏိုင္ငံေရးသုခမိန္။ေမာင္ထင္၊ ႏွလံုးလွစာအုပ္တိုက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၅၆ခု၊ ေအာက္တိုဘာလ၊(ပ-ႀကိမ္)။
(၃) ဟိေတာပေဒသ။ ပါရဂူ(ျမန္မာျပန္)၊(ဒု-ႀကိမ္)၊ သုေတသီစာေပ၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၇၉ခု၊ ဇူလိုင္လ။
(၄) ေဟာနည္းေျပာနည္း။ ေဖျမင့္၊ (ပ-ႀကိမ္)၊ စာေပေလာက၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၉၀ခု၊ ဧၿပီလ။
(၅) သုေတသနသရုပ္ျပအဘိဓာန္။ အရွင္ၾသဘာသာဘိဝံသ၊ (ပ-ႀကိမ္)၊ ပညာနႏၵပံုႏွိပ္တိုက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၅၅။
(၆) ေခါင္းေဆာင္မႈပညာ။ ဦးေမာင္ေမာင္၊ B.A.,B.L,D.M.A၊ (စ-ႀကိမ္)၊ သုတစာေပ၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၈၄ခု၊ ဧၿပီလ။
(၇) ဗမာ့ႏုိင္ငံေရးခရီးႏွင့္ဗိုလ္ခ်ဳပ္ႀကီးေနဝင္း။ေဒါက္တာေမာင္ေမာင္၊(ပ-ႀကိမ္)၊ ပုဂံစာအုပ္တိုက္၊ရန္ကုန္၊၁၉၆၉။
(၈) ေခတ္သစ္စိတ္ပညာ။ ေဒါက္တာလွသြင္ႏွင့္သံုးဦး၊ တကၠသိုလ္မ်ားစာအုပ္ျပဳစုထုတ္ေဝေရးေကာ္မတီ၊ စာစဥ္
(၁၂)၊ တကၠသိုလ္မ်ားပံုႏိုပ္တိုက္၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၆၇ခု၊ ဇြန္လ၊ (ပ-ႀကိမ္)။
(၉) စိတ္ပညာအေျချပ။ ေဒၚအုန္းခင္၊ တကၠသိုလ္မ်ားစာအုပ္ျပဳစုေရးေကာ္မတီ၊ ရန္ကုန္၊ ၁၉၇၀ခု၊ၾသဂုတ္လ၊
(ဒု-ႀကိမ္)။
(၁၀) ေခါင္းေဆာင္မႈ။ ၾကည္း၊ ၁၂၁၀၆၊ ဗိုလ္မွဴးေအာင္ႏုိင္။
(၁၁) ေခါင္းေဆာင္မႈ။ စစ္ပညာစာစဥ္-၄၊ စစ္ပညာအသင္း၊ စတီးဝပ္လမ္း၊ ရန္္ကုန္၊ ၁၉၅၉ခု၊ စက္တင္ဘာလ၊
(ပ-ႀကိမ္)။
(၁၂) ပုဂံျမင္ကြင္းက်ယ္။ လွသမိန္၊ ဦးျမအုန္းစာအုပ္ဆိုင္၊ အမွတ္ ၂၁၄၊ ေမာင္ေထာ္ေလးလမ္း၊ ရန္ကုန္ၿမိဳ႕၊
၁၉၆၉ခုနစ္၊ မတ္လ။
(၁၃) စစ္ပညာဂ်ာနယ္မ်ား။ စစ္ပညာဂ်ာနယ္ရံုး၊ ကုန္းျမင့္သာ၊ ရန္ကုန္ၿမိဳု႕။
(၁၄) The Path to leadship , Field-Marshal Montgomery, Collins, St.Jame’s Place, London, 1961.
(၁၅) A Treasury of the World’s Great Speeches, Selected and Edited by Houston Peterson,
Simon and Schuster, New York, 1965.
(၁၆) The Prince, Machiavelli, Penguin Classic, 1964.

၁၅-၁-၁၉၉၂ ေန႔တြင္ ေရးသားျပဳစုၿပီးစီးသည္။


တိုက္ႀကီးတင္ေအာင္

အေဝဖန္ခံႏိုင္ျခင္း

ေခါင္းေဆာင္ေကာင္းတစ္ဦးသည္ သူတစ္ပါးကို သူတပါးကို ေဝဖန္ႏိုင္ေသာ ဥာဏ္ပညာအရည္အခ်င္း ႏွင့္ သတၱိရိွ္ဖို႔ လိုသကဲ့သို႔ မိမိကိုယ္လည္း မငဲ့ညာ ေဝဖန္ဆန္းစစ္ကာ အျခားသူတစ္ဦးဦးက မိမိကိုရစရာမရိွ ေအာင္ ေဝဖန္ျပစ္တင္ ပုတ္ခတ္သည္ကိုလည္း အိေျႏၵမပ်က္ အရည္ထူထူခံ နိုင္ရည္ရိွဖို႔လုိေပသည္။ မိမိအားေဝ ဖန္သူသည္ မိမိကို လမ္းျပသူဟု မွတ္ယူသင့္ေပသည္။
မိမိအားေဝဖန္မႈမ်ား တိတ္ဆိတ္ေနျခင္းသည္ ေကာင္းလို႔ ၿငိမ္ေနတာပဲဟု ယူဆလွ်င္ အေကာင္းျမင္ဝါဒ ကိုလက္ကိုင္ျပဳရာေရာက္ေနေပမည္။ သကၠာယဒိဠိ ဖံုးလႊမ္းေနရာ လည္းေရာက္ေပမည္။ ေဝဖန္သံမ်ား ဆူညံ က်ယ္ေလာင္ေနျခင္းသည္ မိမိအတြက္ လမ္းရွာေပးေနျခင္း၊ လမ္းမီးတိုင္မ်ားထြန္းညိႈ႔ေပးေနျခင္းျဖစ္၏။ တိတ္ ဆိတ္ေနျခင္းသည္ မိမိကို ဥပကၡာျပဳရာေရာက္၏။ ျဖစ္ခ်င္ရာျဖစ္ တို႔ႏွင့္မဆုိင္ဟု သေဘာထားရာေရာက္၏။ ဖန္ တီးလုပ္ယူထားေသာ ခ်ီးက်ဴးခ်က္မ်ားသည္ အေျခအေနအခုိက္အတန္႔တစ္ခုအတြက္ သင့္ေလ်ာ္ေသာ္လည္း ေရရွည္တြင္ အႏၱရယ္မ်ားတတ္၏။
ဆိုဗီယက္ ရုရွားတြင္ လီနင္သည္ Empiro-Criticism ေခၚက်မ္းတစ္က်မ္းကို ေရးသားကာ ေဝဖန္ေရး ကိုလမ္းဖြင့္ ညႊန္ျပေပးခဲ့သည္။မိမိကိုယ္မိမိ ေဝဖန္ေရး၊ သူတစ္ပါးကို ေဝဖန္ေရး၊ မိမိကို ေဝဖန္ျခင္းကိုဆင္ခ်င္ သံုးသပ္ေရးႏွင့္သက္ဆိုင္၏။ သို႔ေသာ္ ေဝဖန္ေရးကိစၥကို သေဘာတရားထဲတြင္ အတိအလင္းခဘည့္သြင္းထား ၿပီး၊ သူတစ္ပါးအားမညွာမတာ ေဝဖန္ကာ မိမိတို႔ကုိ ေဝဖန္လာပါက နည္းနည္းမွ်မခံႏိုင္ၾကဘဲ ေဝဖန္ေရးကို ပိတ္ပင္ေသာ ပုဂၢိဳလ္မ်ားကိုျပပါဆိုလွ်င္္ လီနင္ဝါဒကို ေနာက္ဆက္တြဲ လက္ခံလာၾကေသာ တရုတ္၊ ရုရွားႏွင့္ အျခားေသာ ကြန္ျမဴနစ္ေခါင္းေဆာင္မ်ားပင္ ျဖစ္ေနသည္ကို ေတြ႔ရ၏။
ျခြင္းခ်က္အားျဖင့္ဆိုရလွ်င္ ျမန္မာႏိုင္ငံတြင္ ဗကပ ကြန္ျမဴနစ္တို႔သည္ ေဝဖန္ေရးကို လမ္းဖြင့္ေဆာင္ ရြက္ၿပီးေနာက္ ျဖဳတ္-ထုတ္-သတ္ ကားကြန္ျမဴနစ္ဝါဒလမ္းဆံုးဆီသို႔ခ်ီတတ္ခဲ့ၾကသည္။ အေဝအဖန္အခံႏိုင္ဆံုး ႏိုင္ငံေရးသမားကိုျပပါဆိုလွ်င္ တစ္ခ်ိန္က ကြန္ျမဴနစ္ထိပ္ထိပ္ႀကဲတစ္ဦးပင္ျဖစ္ခဲ့ေသာ ဗိုလ္တစ္ေထာင္ သတင္း စာအယ္ဒီတာခ်ဳပ္ ဦးသိန္းေဖျမင့္(ဝါ)သခင္သိန္းေဖကို ျပရေပမည္။ အေဝအဖန္ခံႏိုင္ေသာ ကမာၻေခါင္းေဆာင္ တစ္ဦးကုိ ျပပါဆိုလွ်င္ ဝင္စတန္ခ်ာခ်ီကို ျပရေပမည္။
တာဝန္ယူ လုပ္ေဆာင္တတ္ျခင္း
ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္သည္ ႏိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံလံုးအေပၚတြင္လည္းေကာင္း၊ ႏိုင္ငံသားအားလံုးအေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊ မိမိ၏လက္ေအာက္ငယ္သား အမႈထမ္းအရာထမ္းမ်ားအေပၚတြင္ လည္းေကာင္း၊တိုက္ရိုက္ျဖစ္ ေစ၊ သြယ္ဝိုက္၍ျဖစ္ေစ၊ တာဝန္ခံထားရေသာ ပုဂၢိဳလ္ပင္ျဖစ္ေပသည္။ ထို႔ေၾကာင့္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္သည္ တာ ဝန္ယူရဲေသာ အစြမ္းသတၱိလည္း ျပည့္စံုဖို႔လို၏။ ေရွးျမန္မာမင္းမ်ား လက္ထက္က တိုင္းျပည္၌ မိုးေခါင္ျခင္း၊ မိုး ႀကီးျခင္း၊ အခါမဲ့မိုးမ်ားရြာျခင္း၊ေျမငလွ်င္ေတာ္လဲမ်ား မၾကာခဏေျမငလွ်င္လုပ္ျခင္းစသည့္ သဘာဝေဘး
အႏၱရယ္မ်ားႀကံဳေတြ႔ရျခင္းသည္ပင္လွ်င္တိုင္းျပည္အုပ္ခ်ဳပ္ေသာမင္း၌ ဥေပါသထသီလ မလံုၿခံဳျခင္း၊ မင္းက်င့္ တရားပ်က္ယြင္းျခင္းေၾကာင့္ျဖစ္သည္ဟု အယူရိွတတ္ၾကသည္။
ျပည္သူတို႔တြင္ အခက္အခဲျပႆနာတစ္စံုတစ္ရာေတြ႔လွ်င္ မင္းနားေပါက္ေအာင္တိုင္တည္ႏိုင္ရန္ ျပည္ သူ႔ဟစ္တိုင္ကို စိုက္ထူေပးထားရသည္။ ခိုးသား၊ဓားျပ ဆူပူေသာင္းက်န္းျခင္း၊မုဒိန္တႏၱတို႔ ထူေျပာလာျခင္း၊ အစားေရစာရွားပါးျခင္း၊ အေလးတင္းေတာင္းမညီညြတ္ျခင္း၊စသည္တို႔သည္လည္း မင္း၏တာဝန္အျဖစ္ ျပည္သူ႔ ဟစ္တိုင္မွ ေအာ္ဟစ္ၾကသည္။
ထို႔ေၾကာင့္ ႏို္င္ငံေခါင္းေဆာင္သည္ တိုင္းျပည္အေပၚတြင္ေရာ ႏိုင္ငံသူ ႏိုင္ငံသားမ်ားအေပၚတြင္ပါ အစစအရာရာတာဝန္ယူလုပ္ေဆာင္တတ္ဖို႔ လုပ္ေဆာင္ရဲဖို႔လို၏။ ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီးအၿပီးတြင္ ဂ်ပန္စစ္ဗိုလ္ ခ်ဳပ္ႀကီး ယာမာရီွတကို အေရွ႕ေတာင္အာရွ စစ္မ်က္ႏွာမ်ား၌ ဂ်ပန္တပ္ဖြဲ႔ဝင္မ်ား၏ ေဒသခံျပည္သူမ်ားအေပၚ သတ္ျဖတ္၊ ညွင္းဆဲ ရက္စက္မႈမ်ားႏွင့္စပ္လ်ဥ္း၍ သြယ္ဝိုက္၍တာဝန္ရိွသည္ဟု စြဲခ်က္တင္ကာေသဒဏ္ေပးခဲ့ ၾကသည္။
စစ္ပြဲတစ္ပြဲတြင္ စစ္ေအာင္ႏုိင္ေသာ စစ္သူႀကီးမွာ ေအာင္ပန္းကို ဆြတ္ခ်ဴးေပးႏိုင္သူအျဖစ္ ဂုဏ္ျပဳ လက္ကမ္းႀကိဳဆိုခံရသလို စစ္ရံႈးေသာစစ္သူႀကီးမွာ က်ဆံုးစစ္သည္ အားလံုး၏ေဆြမ်ိဳးသားခ်င္းမ်ား၏ ျပစ္တင္ ရႈတ္ခ်မႈကို ခံယူရသည့္အျပင္ စစ္ပြဲ၌ ျဖစ္သမွ် အျပစ္ အနာအဆာ အားလံုးသည္ သူည့ံဖ်င္းေသာေၾကာင့္ျဖစ္
သည္ဟုသတ္မွတ္ကာ အျပစ္တင္ခံၾကရသည္။ ထုိမွ်မက ရႈံုးႏိွမ့္တဲ့ဘက္ေရာ ေအာင္ျမင္တဲ့ဘက္ကပါသူ႔ကိုဝိုင္း ဝန္းရႈတ္ခ် အျပစ္တင္ဖို႔ရန္ တာစူ စိုင္းျပင္းလွ်က္ရိွၾကေပသည္။ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္တစ္ဦးအေနျဖင့္ကား အထူး ဆိုဖြယ္ရာ မရိွေတာ့ၿပီ။ လမ္းေပၚတြင္ အမိႈက္ကေလးတစ္စေတြ႔သည္က အစ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ကို ျပစ္တင္ေဝ ဖန္ျခင္း ျပဳၾကေပလိမ့္မည္။
ေခါင္းေဆာင္တို႔၌ ရိွသင့္ရွိအပ္ေသာအရည္အေသြးမ်ားႏွင့္ အရည္အခ်င္းမ်ားသည္ ထိုႏိုင္ငံ၏ ႏိုင္ငံေရး
ပထဝီဝင္၊ တိုင္းရင္းသားလူမ်ိဳးမ်ား၊ လူမ်ိဳးေရး စရိုက္လကၡဏာမ်ား ယဥ္ေက်းမႈအစဥ္အလာႏွင့္ ႏိုင္ငံေရး၏ သမိုင္းေၾကာင္း၊ ကိုးကြယ္ယံုၾကည္သည့္ ဘာသာတရား လူဦးေရ အနည္းအမ်ားစသည့္အေၾကာင္းတရားေပါင္း မ်ားစြာကို အေျခခံ၍ ကြဲျပားျခားနားေနႏိုင္သကဲ့သို႔ တုိးတတ္မ်ားျပား၍လည္းလာႏိုင္ပါသည္။ ဗုဒၶဘာသာ ျမန္မာ ႏိုင္ငံတြင္ ေရွးမင္းအဆက္ဆက္တို႔က်င့္သံုးလာခဲ့ေသာ ဗုဒၵတရားေတာ္လာ မင္းက်င့္တရားမ်ားႏွင့္ ေခတ္ကာလ
အလိုက္ ယူဆသတ္မွတ္ၾကေသာ အခ်က္အလက္မ်ားကို ေပါင္းစပ္ခ်ိန္ဆကာ ေဆာင္ရြက္ၾကဖို႔ လိုေပသည္။
စံနမူနာယူသင့္ေသာ ကမာၻေခါင္းေဆာင္ႀကီးမ်ား
ယေန႔ေခတ္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္တို႔သည္ ေရွးေခတ္က သက္ဦးဆံပိုင္ မင္းတို႔ေလာက္ စည္းစိမ္ဥစၥာ မခံ စားၾကရေတာ့ဘဲ လုပ္ငန္းတာဝန္ပိုင္း၌ ပို၍သာမ်ားျပားႀကီးမားလာ၏။ ဤသည္မွာ ေခတ္ႏွင့္စနစ္တို႔၏ တိုး တတ္မႈ သေဘာေၾကာင့္ ျဖစ္ေပသည္။ မဇိၥ်မေဒသေခၚ အိႏိၱယတိုက္ငယ္တြင္ ခရစ္မေပၚမွီ ႏွစ္ေပါင္းငါးရာေက်ာ္ ကပင္ ဘုရင္စနစ္ကုိ မက်င့္သံုးဘဲ သမၼတနစ္ကို က်င့္သံုးေသာ လိစၦဝီလူမ်ိဳးတို႔၏ ဂဏႏိုင္ငံ ေပၚထြန္းခဲ့ဖူး၏။ ၾကာရွည္ကား မခံခဲ့ေခ်။ ယေန႔ေခတ္တြင္ ဘုရင္ေခတ္ကို က်င့္သံုးေသာႏိုင္ငံမ်ားနည္းပါးၿပီး ဒီမိုကေရစီနည္းျဖစ္ ေရြးေကာက္တင္ေျမွာက္ေသာ သမၼတႏိုင္ငံစနစ္၊ ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္ႏိုင္ငံစနစ္ႏွင့္ ေတာ္လွန္ေရးတစ္ရပ္ဆင္ႏႊဲကာ လက္ဝဲဝါဒစနစ္ တစ္ရပ္ျဖစ္ေခါင္းေဆာင္မႈျပဳေသာ စနစ္တို႔သည္သာ အမ်ားဆံုးေပၚထြန္းေနေပသည္။ ` ဘုရင္စနစ္ကို က်င့္သံုးလွ်က္ရိွေသာ ႏိုင္ငံမ်ားတြင္ပင္ ဘုရင္သည္ ႏိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မဟုတ္ေတာ့ဘဲ ႏိုင္ငံအုပ္ခ်ဳပ္ေရးအဖြဲ႔၏(အႀကီးအကဲဝန္ႀကီးခ်ဳပ)္ကသာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္ေပသည္။ ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီးၿပီးဆံုး
သည့္ ေနာက္ပိုင္း၌ ယေန႔တိုင္ ဘုရင္စနစ္က်င့္သံုးေနေသာ ဂ်ပန္ႏိုင္ငံတြင္ ထင္ရွားေက်ာ္ၾကားၿပီး ေျပာစမွတ္ျပဳ ရေလာက္ေအာင္ ေျပာင္ေျမာက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ဟူ၍ မေပၚထြန္းေသးေသာ္လည္း ဂ်ပန္ႏိုင္ငံ၏ တိုးတတ္မႈ အရိွန္အဟုန္မွာ အံ့မခန္းျဖစ္၏။
ဒုတိယကမာၻစစ္ႀကီးၿပီးဆံုးၿပီးေနာက္ပိုင္းတြင္ ႏိုင္ငံငယ္အမ်ားအျပားသည္ လြတ္လပ္ေရးရရိွလာခဲ့ၾက သည္။ ဤတြင္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲဝင္ နိုင္ငံေခါင္းေဆာင္မ်ား အမ်ားအျပားေပၚထြန္းခဲ့သည္။ ဤေခါင္းေဆာင္ အမ်ားစုသည္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ပင္ က်ဆံုးခဲ့ၾကရၿပီး၊ လြတ္လပ္ေရးရရိွၿပီးေနာက္ ႏိုင္ငံထူေထာင္ေရး၊ တည္ေဆာက္ေရးအပိုင္းတြင္ မပါဝင္နိုင္ၾကေတာ့ေခ်။ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ ထူးခၽြန္ ထင္ရွားေသာ ေခါင္း ေဆာင္ အခ်ိဳ႕သည္ နိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးတြင္လည္း ထူးခၽြန္စြာပါဝင္လာနိုင္ျခင္းရိွသကဲ့သို႔ မပါဝင္လာ ႏိုင္ျခင္းမ်ားကိုလည္း ေတြ႔ရေပသည္။

မဟတၱမဂႏီၶ

မဟတၱမ ဂႏီၶသည္ အိႏိၵယ တစ္မ်ိဳးသားလံုး သူေတာ္စင္ႀကီး တစ္ဦးသဖြယ္ ကိုးကြယ္ ပူေဇာ္မႈကို ခံယူ ေနရေသာ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲဝင္ ေခါင္းေဆာင္ႀကီးျဖစ္သည္။ ဂႏီၶ၏ ဘဝမွာ ထူးျခားဆန္းၾကယ္ေသာ ဘဝ ျဖစ္သည္။ သူ႔ကၽြန္ဘဝေရာက္ေနေသာ အိႏၵိယႏိုင္ငံကုိ ေက်ာခိုင္းကာေတာင္အာဖရိကတြင္ ေရွ႕ေန႔လိုက္ကာ စီးပြားရွာေနရာမွ တစ္ေန႔တြင္ မီးရထားေပၚ၌ လူျဖဴတစ္ဦးႏွင့္ျပႆနာေပၚေလသည္။ ထုိလူျဖဴတစ္ဦးသည္ လူမညး္တစ္ဦးႏွင့္ ရထားတစ္တြဲတည္း အတူမစီးႏိုင္ဆိုကာ သူ႔ကိုကန္ခ်ခိုင္းေလသည္။ ဤတြင္ အသားေရာင္ခြဲ ျခားမႈကို ဆန္႔က်င္ေသာစိတ္ဓာတ္၊ ဖိႏွိပ္ခံလူတန္းစားအတြက္ တိုက္ပြဲဝင္ရန္စိတ္ဓာတ္၊ အမိ အိႏၵိယျပည္ႀကီး အတြက္တိုက္ပြဲဝင္ရန္ စိတ္ဓာတ္မ်ား ဂႏီၶတြင္ တစ္ဟုန္ထိုးထြက္ေပၚလာေလေတာ့သည္။
ထိုစဥ္ကစ၍ ဂႏီၶသည္ သူ႔ဘဝတြင္ အခ်ိန္အမ်ားဆံုးဝတ္စားလာခဲ့ေသာ ေဘာင္းဘီႏွင့္ ရွဴးဖိနပ္တို႔ကို ခၽြတ္ကာ ျပည္တြင္းျဖစ္ ဒိုတီကိုဝတ္ၿပီး လူေရာစိတ္ပါ ေျပာင္းလဲပစ္ခဲ့ေလသည္။ အိႏိၵယျပည္လြတ္လပ္ေရး တိုက္ပြဲတြင္ ဂႏီၶႀကီးသည္ အဟိသေခၚ အၾကမ္းမဖက္ အႏုနည္းသက္သက္ျဖင့္ တိုက္ပြဲဝင္ခဲ့သည္။ ေမတၱာဝါဒ ျဖင့္ရန္သူကို ခြင့္လႊတ္သည္းခံခဲ့သည္။ ဟိႏၵဴ-မြတ္ဆလင္ ဘာသာေရးကြဲလြဲမႈကို အေျခခံၿပီးျဖစ္လာေသာ လူမ်ိဳး ေရးအဓိကရုဏ္းမ်ားကို အစာငတ္ခံဆႏၵျပျခင္းျဖင့္ ရပ္တန္႔ႏိုင္ေစခဲ့သည္။ ဂႏီၶႀကီးသည္ အဟိယသဝါဒ၊ ဝံသာႏု ရကိၡတဝါဒတို႔ျဖင့္ အိႏိၵယတစ္မ်ိဳးသားလံုး၏ အမ်ိဳးသားေရးစိတ္ဓာတ္ကို ႏိုးၾကားဖြင့္လွစ္ေပးခဲ့ေသာ ႏိုင္ငံေခါင္း ေဆာင္ႀကီးတစ္ဦးျဖစ္ေလသည္။

ဂ်ဝါဟာလာေနရူး

ေနရူးသည္ ဇတ္ျမင့္ဟိႏၵိဴဘာသာယဝင္ ျဗဟၼဏ အႏြယ္ မွ ေမြးဖြားလာသူ ျဖစ္ၿပီး မ်ိဳးရိုးအလိုက္ ၾကြယ္ ဝျပည့္စံုသူျဖစ္သည္။ အဂၤလန္ႏိုင္ငံတြင္ ေက်ာင္းေနၿပီး ပညာျပည့္စံုေသာအခါမွ အိႏၵိယသို႔ ျပန္လာၿပီး တိုင္း ျပည္ လြတ္လပ္ေရးအတြက္ အနစ္နာခံကာ ကိုယ္က်ိဳးစြန္႔ ေဆာင္ရြက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္ျဖစ္သည္။ ေနရူး၏ ထူးျခားခ်က္မွာ သူသည္ အလြန္ပင္ ပညာဥာဏ္ ႀကိးမားသူျဖစ္သည္ စာအလြန္ဖတ္ၿပီး စာေရးေကာင္းသူတစ္ဦး လည္းျဖစ္သည္။ သူသည္ ဂႏီၶႀကီး၏ ၾသဝါဒခံ တပည့္ျဖစ္သည္။ သို႔ေသာ္ဂႏီၶကဲ့သို႔ စည္းစိမ္ခ်မ္းသားမႈမ်ားကို စြန္႔လႊတ္တိုက္ပြဲဝင္သူ တစ္ဦးကားမဟုတ္ေပ။ အိႏိၵယျပည္ လြတ္လပ္ေရးတိုက္ပြဲတြင္ သူသည္ ဂႏီၶႀကီး ၿပီး ေနာက္ဒုတိယ ေခါင္းေဆာင္ဟု သတ္မွတ္ျခင္း ခံရသည္။
လြတ္လပ္ေရးရေသာအခါ အိႏိၵယႏိုင္ငံ ပထမဆံုး ဝန္ႀကီးခ်ဳပ္အျဖစ္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးတာ ဝန္မ်ားကို ထမ္းရႊက္ခဲ့သည္။ ေနရူးသည္ ႏိုင္ငံေတာ္ တည္ေဆာက္ေရးလုပ္ငန္းမ်ားကို ထမ္းရႊက္ခဲ့ရာတြင္ အလြန္ထူးခၽြန္ေျပာင္ေျမာက္ေသာ ေခါင္းေဆာင္အျဖစ္ကားသတ္မွတ္၍ ရနိုင္မည္မဟုတ္ေခ်။ သို႔ေသာ္ ဘက္မ လိုက္ဝါဒကို ထူေထာင္ၿပီး ကမာၻၿငိမ္းခ်မ္းေရးအတြက္ ေဆာင္ရြက္ခ်က္တြင္မူ သူကိုထူးခၽြန္ေသာ ကမာၻေခါင္း ေဆာင္အျဖစ္ ကမာၻက ယူဆၾကသည္။

လီကြမ္ယု

စကၤာပူႏိုင္ငံသမၼတ လီကြမ္ယုသည္ ေရွ႕ေနပညာရပ္ျဖစ္ ဘြဲ႔ရခဲ့ေသာ ပညာတတ္ေခါင္းေဆာင္တစ္ဦး ျဖစ္သည္။ ျပည္တြင္းေဝဖန္ပုတ္ခတ္မႈ လိွဳင္းတံပိုးမ်ားနွင့္ ျပည္ပမွ ေဝဖန္ပုတ္ခတ္မႈ လိွဳင္းတံပိုးမ်ား အၾကားတြင္ ႀကံ့ႀကံ့ခံရပ္တည္ရင္း စကၤာပူႏိုင္ငံကို ႏွစ္ေပါင္းမ်ားစြာ အုပ္ခ်ဳပ္လာခဲ့သည္။ လီကြမ္ယု သမၼတရာထူးမွ အနားယူ လိုက္ေသာ အခ်ိန္တြင္ ုစကၤာပူႏိုင္ငံသည္ ထြက္ကုန္ပစၥည္း ဘာမွမရိွဟု ဆိုႏိုင္ေလာက္ေအာင္ေသးငယ္ေန ေသာ္လည္း ကမာၻေပၚတြင္ စည္းကမ္းအရိွဆံုးႏွင့္ တိုးတတ္မႈတြင္ ထိပ္တန္းတစ္ေနရာ၌ ရိွေသာ နိုင္ငံတစ္ႏိုင္ငံ အျဖစ္ က်န္ရစ္ခဲ့ေလသည္။ နိုင္ငံေခါင္းေဆာင္ဘဝမွ အနားယူလ�

No comments: