Sunday 20 November 2011

အမႈိက္လွည္းျခင္း အႏုပညာ


PDFPrintE-mail
Written by ေျမလတ္ေမာင္ျမင့္သူ

ေရႊသြင္နီျမန္း၊ ေပါက္ဆူးပန္းတို႔
ထူးဆန္းလွတင့္၊ ႐ိုးတံျမင့္ႏွင့္
ပြင့္ၾကစီစီ၊ ကုံရာသီဟု...
(ဦးယာ)
ကုံရာသီက ယခုမွ ဆန္းစပင္ ရွိပါေသးသည္။ သဘာ၀ ပန္းခ်ီကို ၾကည့္လိုက္လွ်င္ နဂိုအလွ စိမ္းျမျမ သစ္ရြက္တို႔ပင္ ျမရည္တစ္၀က္ ေရႊတစ္၀က္ျဖင့္ ေႏြရက္ကို လက္ယပ္ ေခၚေနသေယာင္ ထင္ရသည္။ မၾကာမီ သစ္ရြက္ေရာ္ရီ ဣႏၵနီ၀ယ္ သီဂႌတစ္၀က္ ဖက္၍ေဆးစံု ျခယ္ ေသာပံုကို ရင္ခုန္ေငးရီ အေတြးသီလို႔ မ၀ခင္ ရြက္၀ါေႏြေၾကာ့ ေလအေဆာ့မွာ ေႂကြေပါ့မၾကာ ေ၀့၀ဲကာျဖင့္ ခ်ာခ်ာလည္ရ ေပဦးေတာ့မည္။

ဤသို႔ ရြက္၀ါေ၀စ၊ ရြက္ေျခာက္ေႂကြစ ေႏြဘ၀ကို ေႏြအလွ ေႏြနိဒါန္းဟု ျမည္တမ္းလွ်င္ မနက္ခင္း ျမဴျခည္ကို ဆြတ္နမ္း၍ ေလစုန္ရာ အၾကံဳပါလာသည့္ သင္းရွရွ ရနံ႔ တစ္မ်ဳိးကိုလည္း ေႏြရနံ႔ဟု အမည္တပ္ရ လိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။ ခ်စ္ေသာ ေႏြႏွင့္အတူ ဖ၀ါးထပ္ စျမဲျဖစ္ေသာ ဥၾသသံကိုမူ မၾကားရေသး။ နားရည္၀ ေနက် ခ်ဳိးကူသံ ခ်ဳိခ်ဳိကသာ အိမ္ေရွ႕ မနက္ခင္းကို ၀င္းပေပးေလ့ ရွိပါသည္။ အိမ္ေရွ႕ မဲဇလီ ပင္ေပၚမွ အေဖာ္ကြဲ ခ်ဳိးကေလးက ဆင့္ကာဆင့္ကာ ကူေနၿပီ ဆိုလွ်င္ေတာ့ ကၽြန္ေတာ္လည္း လမ္းေလွ်ာက္ရင္း ေမတၱာ ဘာ၀နာ ပြားရာက အိမ္ျပန္ေရာက္လို႔ အမႈိက္ လွည္းေတာ့မည္။

ဤလည္း ကၽြန္ေတာ္၏ ျပဳေနက် နိစၥဓူ၀ ထဲက ၀ိေသသ တစ္ခုပါေပ။ မဲဇလီ ပင္ေပၚ ေမာ့ၾကည့္လိုက္ရာ တစ္ေကာင္တည္းေသာ ခ်ဳိးကေလး ကေတာ့ ဘယ္ဆီ လြမ္းမိ တပ္မသိေအာင္ ကူ၍ေကာင္းဆဲ၊ ခၽြဲ၍ေကာင္းဆဲ၊ ႏြဲ႕၍ေကာင္းဆဲ။ ေတာ္ပါေသး၏။ ဤခ်ဳိးကူသံ ေလးေၾကာင့္သာ မဟုတ္လွ်င္ေတာ့ ဤေႏြဦး မနက္ခင္းသည္ လိုအပ္တာထက္ ပို၍ အလွေလ်ာ့ကာ ႐ိုးတံ ၿပိဳင္းၿပိဳင္းႏွင့္ အ႐ိုင္းပန္းခ်ီ ဆန္သြားမည္မွာ ေသခ်ာ လွပါသည္။ အပင္ျမင့္က ကၽြမ္းျပန္ က်လာသည့္ ေႂကြရြက္၀ါတို႔သည္သာ ခ်ာခ်ာ လည္ကာ ထိုမွာလည္း ျဖဳတ္ခနဲ။ ဤမွာလည္း ျဖဳတ္ခနဲ။ ထိုထိုဤဤမွာလည္း ျဖဳတ္ခနဲႏွင့္ ရြက္ေႂကြပြဲေတာ္ႀကီး က်င္းပေနသည့္ အလား ထင္ရသည္။

ေန႔စဥ္ နံနက္ ၅ နာရီမထိုးခင္ ကၽြန္ေတာ္ အိပ္ရာက ပံုမွန္ထေလ့ ရွိပါသည္။ ေရအိမ္၀င္၊ ကိုယ္လက္သန္႔၊ ၿပီးမွ ေသာက္ေရတစ္ခြက္ ခပ္၍ အ၀ေသာက္သည္။ ၿပီးေသာ္ ဘုရားေဆာင္ သန္႔ရွင္းေရးလုပ္၊ ဆီမီးပူေဇာ္၊ ေသာက္ေတာ္ေရကပ္၊ တစ္ဆက္တည္း မွာပင္ အနႏၲ ငါးပါးကို ဦးေခါင္း ထက္တြင္ပင့္၍ ကိုးႀကိမ္ ကန္ေတာ့သည္။ သီလယူသည္။ ဘုရားရွိခိုးသည္။ ပရိတ္ရြတ္သည္။ ပ႒ာန္းပစၥယ၊ နိေဒၵယ ပါဠိရြတ္သည္။ သည့္ေနာက္ ျပဳသမွ် ကုသလ တို႔အတြက္ ကိုယ့္ေစာင့္နတ္မွ အစ သေဗၺ သတၱာ ေ၀ေနယ်ာ အဆံုး ေမတၱာပို႔သည္။ အမွ်ေ၀သည္။

နာရီ ၾကည့္စရာ မလိုပါ။ ၆ နာရီ ကြက္တိ။ လမ္းေလွ်ာက္ထြက္မည့္ အခ်ိန္ပါေပ။ နာရီ၀က္ခန္႔က လမ္းေလွ်ာက္မည္ ျဖစ္ေသာေၾကာင့္ မည္သည့္ အေၾကာင္းမွ မေတြး။ မည္သည့္ စာမွ်ေရးရန္ မစဥ္းစား။ အိမ္ေပါက္၀မွ စထြက္ ကတည္းက ကိုယ္ေစာင့္နတ္ႏွင့္ တကြ ေဒ၀တာ အားလံုးအျပင္ ၃၁ ဘံု က်င္လည္ကုန္ေသာ ေ၀ေနယ် အေပါင္းတို႔အား ဦးစြာ ပင့္ဖိတ္သည္။ မိမိရြတ္ဆို ပြားမ်ားမည့္ ဗုဒၶ၀စနာမ်ား၊ ဂါထာေတာ္ မ်ားကို နာၾကား ႏိုင္ၾကရန္ ျဖစ္သည္။ ေျခေထာက္က ဟန္ခ်က္ညီညီ လမ္းေလွ်ာက္ရင္း ႏႈတ္က ဗုဒၶဂုဏ္ေတာ္မွ စကာ ဗုဒၶ၀စနာမ်ားကို ဆယ္မ်ဳိး ဆယ္ႀကိမ္ရြတ္သည္။ ဆယ္ခါ ေမတၱာပို႔သည္။ ေမတၱာပြားသည္။

သည္အခ်ိန္တြင္ ကၽြန္ေတာ့္ ကိုယ္စိတ္ ႏွစ္ပါးသည္ ယံုၾကည္မႈ၊ သစၥာ၊ သတိၱတို႔ျဖင့္ ေပါ့ပါးလန္းဆန္း ေနသည္။ မည္သူမဆို မိမိလိပ္ျပာ လံုရန္အတြက္ မိမိသစၥာကို ယံုရဲရန္ မလိုအပ္ ပါေလာ။ ဤအခ်က္က အေရးႀကီး ပါသည္။ မိမိသစၥာကို ယံုရဲေသာ သတိၱသည္သာ စြမ္းအင္ကို ျဖစ္ေစ ႏိုင္သည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ထင္သည္။ ထိုစိတ္ျဖင့္ ဆယ္မ်ဳိးဆယ္ခါ ကိစၥၿပီးေသာ္ အိမ္ေပါက္၀သို႔ ျပန္ေရာက္ၿပီ။

အမႈိက္လွည္းရန္ ျပင္သည္။ ဦးစြာ အိမ္ေပါက္၀မွ အိမ္ေရွ႕လမ္းမအထိ ေရဖ်န္းသည္။ ေရဖ်န္းလိုက္ေတာ့ ဖုန္သိပ္သည္။ စိတ္လန္းသည္။ ရင္ေအးသည္။ ၿပီးမွ အမႈိက္မ်ားကို ဖြဖြညင္သာ လွည္း သည္။

သစ္ပင္ ခ်စ္သူပီပီ အိမ္ေရွ႕တြင္ သစ္ပင္မ်ဳိးစံု စိုက္ထားသျဖင့္ အရြက္ ေႂကြေတာ့လည္း မ်ဳိးစံုေအာင္ ေႂကြေလသည္။ ဖန္လံုအိမ္ ကမာၻႀကီး၏ အရွိန္ေၾကာင့္ ေႏြအပူသည္ ခါတိုင္းထက္ အစြမ္းျပမည့္ နိမိတ္ေပေလာ မသိ။ သစ္ရြက္ေတြက အေႂကြေစာသည္။ ပို၍လည္း ေႂကြသည္။ သစ္ရြက္ဟူသည္ အပင္ေပၚမွာ စိမ္းစိမ္း ျမျမႏွင့္ယိမ္းက ေနခ်ိန္တြင္ ၾကည့္၍ လွသေလာက္ အရြက္ေႂကြက် အမႈိက္ဘ၀ ေရာက္သည္ႏွင့္ အလွျပယ္ေတာ့ သည္သာ။

အမႈိက္ ဘ၀တြင္ လွည္းက်င္းသိမ္း ဆည္းမည့္သူ မရွိ၍ ႐ႈပ္ပြေနစဥ္မွာ အဓိပၸာယ္ မဲ့ေသာ္လည္း လွည္းက်င္း သိမ္းက်ဳံးၿပီး လိုအပ္သည့္ ခ်ဳိင့္က်င္းထဲသို႔ ဖို႔သိပ္လုိက္သည့္ အခါ စနစ္တက် အဓိပၸာယ္ရွိ သြားျပန္ပါသည္။ ေျမရွားေသာ ၿမိဳ႕သစ္ကေလး အတြက္ေတာ့ အေတာ္ပါေပ။

“သိၾကားမင္း ႀကီးဟာ ဦးမာဃ ဘ၀တုန္းက အမႈိက္လွည္းတယ္၊ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္တယ္၊ လမ္းျပင္တယ္။ သည္းခံအားလည္း ေကာင္းတယ္ကြဲ႕”

အမႈိက္လွည္းတိုင္း ကၽြန္ေတာ့္ဘ ေျပာေနက် စကားမ်ား။ ငယ္စဥ္ ကတည္းက နားရည္၀ ၿပီးသား ျဖစ္ပါ၏။ ယခုေန စဥ္းစားၾကည့္ေတာ့ ဦးမာဃ၏ စိတ္ထားႏွင့္ လုပ္အားသည္ ထိုေခတ္၊ ထိုအခါ ကတည္းက ပရဟိတ သေဘာ သက္၀င္ေနေၾကာင္း သတိထား မိပါသည္။

ကၽြန္ေတာ့္ဘသည္ ေန႔စဥ္ အမႈိက္ လွည္းသည္ကို ၀ါသနာ ပါ၏။ သူ႔အိမ္၀ိုင္း ထဲတြင္သာ မကပါ။ အိမ္ေရွ႕ လူသြားလမ္းမ အထိ အမႈိက္လွည္း၏။ ဘအိမ္၀ိုင္းႏွင့္ အိမ္ေရွ႕လမ္းကို ၾကည့္လိုက္လွ်င္ အမႈိက္လွည္း ထားသည့္ တံျမက္စည္း ျခစ္ရာေတြႏွင့္ သန္႔ရွင္းသပ္ရပ္ ေနပံုမွာ မဟာ ပထ၀ီ၏ ဦးေခါင္းကို ဘုိေကၿဖီးထား သလား ေအာက္ေမ့ ရပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ကၽြန္ေတာ္လည္း ဘမ်ဳိး ဘိုးတူသည္ ထင္၏။ အိမ္၀င္းအတြင္း အမႈိက္႐ႈပ္ သည္ကို မႀကိဳက္ သကဲ့သို႔ အိမ္ေရွ႕လမ္းမႏွင့္ အိမ္၀န္းက်င္ ႐ႈပ္ပြ ေနသည္ကိုလည္း မႏွစ္သက္ တတ္သူ ျဖစ္ပါသည္။ ထိုစိတ္ျဖင့္ ဆိုင္ဆိုင္ မဆိုင္ဆိုင္ တတ္ႏိုင္သမွ် ႐ႈပ္သည္မ်ားကို ခုတ္ခဲ့သည္။ ရွင္းေအာင္ ျပဳျပင္ခဲ့သည္။ ထိုသို႔လုပ္ရင္း ကလည္း-
နာညၾတေဗာဇၩ တပသာ၊
နာည ႀတိေႁႏၵယသံ၀ရာ၊
နာညၾတ သဗၺ နိႆဂၢါ၊
ေသာတ္ၳႎပႆာမိ ပါဏိနံ၊
ဧေတန သစၥ၀ေဇၨန၊ ေသာတိၳ ေမ ေဟာတု သဗၺဒါ...
ဟု ေန႔စဥ္ ရြတ္ဆို ပြားမ်ား ခဲ့စျမဲ ျဖစ္ပါသည္။

သံယုတ္ အ႒ကထာမွ ပါဠိေတာ္ ျဖစ္ပါ၏။ စုတိစိတ္က် ဂါထာဟုလည္း ေခၚ၏။ အခ်ဳိ႕စာအုပ္တြင္ အသက္ရွည္ ေဆးဂါထာဟု မွတ္သား ရဖူး၏။ က်မ္းစာအုပ္ငယ္ တစ္အုပ္တြင္ ေႁမြႏိုင္ ဂါထာဟု မွတ္သား ရဖူး၏။ ေန႔စဥ္ရြတ္ဆို ပြားမ်ားလွ်င္ ေႁမြႏွင့္ အဆိပ္ရွိေသာ သတၱ၀ါတို႔သည္ မ်က္စိတစ္ဆံုး မျမင္ကြယ္ရာ အထိ ေရွာင္ရွား ေ၀းခြာ သြားၾကသည္ဟု ဆိုပါသည္။

ကၽြန္ေတာ္ ေနထိုင္ရာ ၿမိဳ႕သစ္ ကေလးသည္ ေရာက္စက ေနရာတကာ ေႁမြေတြ႕ရသည္။ အိမ္၀န္းက်င္ သာမက တစ္ခါတစ္ရံ အိမ္၀ိုင္း ထဲမွာပါ ေတြ႕ရသည္။ ယခုမူ မေတြ႕မျမင္ ရသည္မွာ အေတာ္ ၾကာပါၿပီ။ အက်ဳိး တရားကေတာ့ ႏွစ္မ်ဳိးစလံုး ေၾကာင့္ပင္ဟု ယံုၾကည္ပါသည္။

အိမ္ေရွ႕တြင္ သစ္ပင္စိုက္၍ ေန႔စဥ္ အမိႈက္လွည္းေသာ အက်ဳိး ေက်းဇူးေၾကာင့္ ႏွစ္စဥ္ ကုသိုလ္ထူး တစ္မ်ဳိးကုိလည္း အျမဲရရွိ ခဲ့ပါသည္။ အႀကၤန္ ေရာက္လို႔ ႏွစ္ဆန္း တစ္ရက္ေန႔ ညေနတိုင္း ကၽြန္ေတာ့္အိမ္ေရွ႕ သစ္ပင္ရိပ္ ေျမတလင္း တြင္သာ သံဃာေတာ္မ်ားကို ပင့္၍ အႏၲရာယ္ကင္း ပရိတ္မ်ား ရြတ္ဖတ္ၾက၍ ျဖစ္ပါသည္။

ထို႔ေၾကာင့္ ပရိတ္ တရားပြဲ ျဖစ္ေျမာက္ေရး အက်ဳိးေဆာင္ ဦးနီတြတ္က-
“ဆရာျမင့္ ကေတာ့ဗ်ာ။ သစ္ပင္စိုက္ၿပီး ေန႔စဥ္ အမႈိက္လွည္း သန္႔ရွင္းေရး လုပ္တဲ့ အက်ဳိးေၾကာင့္ ႏွစ္သစ္ကူးတိုင္း သူမ်ားထက္ ကုသိုလ္ ပိုရတယ္ဗ်ာ” ဟု ေျပာေလ့ရွိျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

မည္သို႔ေျပာေျပာ သစ္ပင္စိုက္ေတာ့ အရိပ္ရသည္။ အရိပ္တြင္ ခရီးသြားမ်ား နားခိုရေတာ့ သူတို႔ အေမာေျပ သကဲ့သို႔ ကိုယ္လည္း အေမာေျပသည္။ ငွက္ကေလးမ်ား နားခိုဦး မည္ေလာ။ သီခ်င္းဆိုၾကဦး မည္ေလာ။ ခ်စ္တင္းေႏွာၾက ဦးမည္ေလာ။ ဤမွ်မက အပူဒဏ္လည္း သက္သာသည္။ ဖုန္ဒဏ္ကိုလည္း ကာကြယ္ေပးသည္။ လူတို႔ မလို အပ္၍ စြန္႔လိုက္သည့္ ကာဗြန္ဒိုင္ေအာက္ ဆိုက္ကို သစ္ရြက္ေတြက စုပ္ယူသည္။ လူတို႔အတြက္ လိုအပ္ခ်က္ ေအာက္ဆီဂ်င္ကို ျပန္ထုတ္ေပးသည္။ သစ္ရြက္ေႂကြက ေျမေဆြးအျဖစ္ အသံုး ၀င္သလို မလိုအပ္သည့္ သစ္ခက္၊ သစ္ကိုင္းက ေလာင္စာ ထင္းအျဖစ္ သံုးႏိုင္ေသးသည္။

သည့္ထက္ ႀကီးႀကီးက်ယ္က်ယ္ ေျပာရလွ်င္ ေဂဟစနစ္ႀကီး ပ်က္ယြင္းမႈ နည္းပါးေစရန္ လူတုိင္း သစ္ပင္စိုက္ပ်ဳိး ျခင္းျဖင့္ တစ္ႏိုင္တစ္မ လွပသင့္ၾက ပါသည္။ ကိုယ့္အိမ္၊ ကိုယ့္ျခံ၊ ကိုယ့္အိမ္ေရွ႕၊ ကိုယ့္လမ္းမ၊ ကိုယ့္၀န္းက်င္ စသည္ျဖင့္ လူတိုင္း တစ္ႏိုင္တစ္မ စိုက္ပ်ဳိးမႈမ်ား၊ သန္႔ရွင္းမႈမ်ား လုပ္ႏိုင္သြား ၾကလွ်င္ အတၱဟိတမွသည္ ပရဟိတ သေဘာဆီသို႔ အလိုလို သယ္ေဆာင္သြား လိမ့္မည္ဟု ကၽြန္ေတာ္ ေမွ်ာ္လင့္သည္။

ထို႔အတူ ဘုရား ေက်ာင္းကန္ေစတီ မ်ားမွာ တံျမက္လွည္း အသင္းမ်ား ရွိသကဲ့သို႔ ရပ္ကြက္တိုင္း၊ လမ္းတိုင္းမွာလည္း စိတ္တူကိုယ္တူ အမႈိက္လွည္း အဖြဲ႕၊ သန္႔ရွင္းေရး အဖြဲ႕ငယ္ေလးမ်ား ရွိလွ်င္ မေကာင္းေပေလာ။ ထိုအထဲတြင္ လူငယ္ေလးမ်ား မ်ားမ်ားပါ၀င္ ေစခ်င္သည္။ ျပည္သူ႔နီတိ အသိႏွင့္အတူ ပရဟိတ အသိစိတ္ေလး ၀င္သြား ေစခ်င္သည္။ ထိုအခါ ပရဟိတ အက်ဳိးသည္ လူ႔ဘ၀ အဓိပၸာယ္ကို အကဲျဖတ္သည့္ တန္ဖိုးျဖစ္ေၾကာင္း နားလည္ လာလိမ့္မည္ ထင္ပါသည္။ လုပ္ခ်င္စိတ္ႏွင့္ လုပ္ျဖစ္ေအာင္ အားထုတ္တတ္သည့္ ၀ီရိယေတာ့ လိုပါလိမ့္မည္။

တစ္ခုေတာ့ ရွိပါ၏။ သစ္ပင္စိုက္လွ်င္ သစ္ရြက္ေႂကြမည္။ သစ္ရြက္ေႂကြလွ်င္ အမႈိက္႐ႈပ္မည္။ အမႈိက္႐ႈပ္လွ်င္ အမႈိက္ရွင္း ရမည္။ အမႈိက္ လွည္းရမည္။ အမႈိက္လွည္းျခင္း အလုပ္ကိုလည္း ခ်စ္တတ္ ရပါမည္။ ဤသည္မွာ အထူးသင္ ယူစရာ မလိုေသာ အမႈိက္ လွည္းျခင္းသိမႈ၊ အမႈိက္လွည္းျခင္း အႏုပညာ ဟု ခံယူေသာ္ ရေကာင္းမည္ေလာ မသိပါ။

ဤမွ်သာေလာ။ စဥ္းစားတတ္လွ်င္ တရားလည္း ရႏိုင္ ပါေသးသည္။ သစ္ရြက္မ်ားကို ၾကည့္ကာ ေ၀ျခင္းကိုက ေႂကြျခင္းေလာ။ တစ္ေန႔ေ၀လွ်င္ တစ္ေန႔ ေႂကြရမည္မွာ ဓမၼတာေလာ။ ဤမျမဲျခင္း ကိုက ျမဲျခင္း နိစၥေပေလာ။ သို႔တည္းမဟုတ္ ေ၀ျခင္းႏွင့္ ေႂကြျခင္းၾကားက တဒဂၤ ကိုေကာ ဘ၀ဟု သတ္မွတ္လွ်င္ မရေပေလာ။ ထိုသို႔ ဘ၀ဆို သည္ တဒဂၤဟု အဓိပၸါယ္သိလွ်င္-

“ငါက ဘာ။ ငါ့ပညာက ဘာ။ ငါ့ဥစၥာက ဘာ။ ငါ့လင္က ဘာ။ ငါ့ မိဘက ဘာ။ ငါ့ေဆြမ်ဳိးက ဘာဆိုတဲ့ ဘာမွ မဟုတ္တဲ့ “ဘာ” ေတြဟာ ဘယ္ေလာက္ ၾကာမွာမို႔လဲ။ ေနာက္တစ္ဘ၀ထိ ဆက္ကူး ဦးမယ္လို႔ ထင္ေနလို႔လား” သို႔ေသာ္ လူဆိုသည္က ခက္ပါသည္။ ေလာဘ ရမၼက္မ်ား အစြန္းထြက္ ေနသမွ် အသက္ကို ေရႊ႕ရသမွ် ေရႊ႕ေန ၾကသလို အရွက္ကိုလည္း ေမ့ရသမွ် ေမ့ေနၾက ေလသည္။

သူမ်ား စိတ္ၾကည္၊ ကိုယ္စိတ္ ၾကည္ႏွင့္ ၊တစ္လီနတ္ခ်စ္၊ ေရာင္သစ္ဆင္းလွ၊ ေသကာလမွာ၊ ေရာက္ရ နတ္ျပည္၊ ဤငါးလီ၊ ရၿပီ တံျမက္လွည္းျခင္း အက်ဳိးတည္း။ အမႈိက္ လွည္းျခင္းသည္ ကိုယ္လက္လႈပ္ရွားမႈ က်န္းမာေရး ႐ႈေထာင့္ ကၾကည့္လွ်င္ ႐ုပ္ခႏၶာ အတြက္ ႀကိဳတင္ ကာကြယ္သည့္ ေဆးတစ္ပါး ျဖစ္သကဲ့သို႔ အမႈိက္စင္ သြားသည့္ ျမင္ကြင္း၏ ရသက စိတ္အာဟာရ အတြက္ ခြန္အားတစ္ခု ျဖစ္ပါသည္။

ျမတ္ဗုဒၶသည္ အမႈိက္လွည္းျခင္း အမႈကို လူမႈေရး ဆန္ေသာ ယဥ္ေက်းမႈ အသြင္ျဖင့္ လက္ခံေတာ္ မူခဲ့သည္။ ဗုဒၶသာ၀က ရဟန္းေတာ္မ်ားကို မျပဳ မေနရ တာ၀န္အျဖစ္ အခ်ိန္ကာလ သတ္မွတ္ခဲ့သည္။

လျပည့္၊ လကြယ္ေန႔မ်ားတြင္ သိမ္အတြင္း ဥပုသ္ျပဳရာ၌ သကၤန္းကို ဖုန္အညစ္ အေၾကး မေပေစရန္ ဥပုသ္ မျပဳမီ တံျမက္ လွည္းရမည္ဟု သတ္မွတ္ခဲ့၏။ မျပဳလွ်င္ ဒုကၠဋ္ အာပတ္သင့္သည္။ ထိုကိစၥတြင္ ေက်ာင္းတိုက္ နာယက မေထရ္ႀကီးက တာ၀န္ယူရ၏။ သင့္ရာ ရဟန္းကို ေစခိုင္းရ၏။ အခိုင္း ခံရေသာ ရဟန္းက ျငင္းပယ္ခြင့္ မရွိ။ သာသနာ ေတာ္တြင္ ဤမွ် အမႈိက္လွည္းျခင္း တန္ဖိိုးကို အေလးထား ခဲ့သည္။

အမိႈက္ လွည္းျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္၍ မဟာ ဂႏၶာ႐ုံ ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာ ဘိ၀ံသ ေျပာၾကားခဲ့သည့္ ဒီပဲရင္းဆရာေတာ္ ဘုရားႀကီး အေၾကာင္းက စိတ္၀င္ စားစရာ။ ဆရာေတာ္ႀကီးသည္ ေက်ာင္းတိုက္ထဲ လွည့္ပတ္သြားလာရင္း အမႈိက္ ပံုေလးမ်ား ေတြ႕သည္ႏွင့္ ကိုရင္ေလး မ်ားကို-

“ကိုရင္ေလး လာစမ္းဟဲ့၊ ေဟာဒီမွာ နတ္သမီးေတြ နတ္သမီးေတြ” ဟု မိန္႔ေလ့ ရွိပါသည္။

ထို႔အတူ အဂၢ သာ၀ကႀကီး တစ္ပါး ျဖစ္ေတာ္မူေသာ ရွင္သာရိပုတၱရာ မေထရ္ႏွင့္ လယ္တီ ဆရာေတာ္ႀကီး တို႔ ၏ အမႈိက္ လွည္းျခင္းႏွင့္ ပတ္သက္သည့္ အေၾကာင္းမ်ား ကလည္း မွတ္စရာ ေကာင္းပါသည္။

သို႔ျဖစ္၍ ဆရာေတာ္ အရွင္ဇနကာ ဘိ၀ံသက နံနက္တိုင္း ၾသ၀ါဒ ေပးရာတြင္-
“ဦးပၪၥင္းတို႔၊ ကိုရင္တို႔ ဒီကျပန္ရင္ ကိုယ့္ေက်ာင္း၀န္းက်င္ သန္႔ရွင္းေရး လုပ္ၾက။ ဒီအလုပ္ေတြဟာ ဘုရားရွင္ ခ်ီးမြမ္းေတာ္ မူတဲ့ အလုပ္ေတြ ျဖစ္တယ္။ ခႏၶာကိုယ္နဲ႔ တကြ ပတ္၀န္းက်င္ သန္႔ရွင္းေနရင္ စိတ္ၾကည္လင္တယ္။ စိတ္ၾကည္လင္ေတာ့ ဉာဏ္ေတြ တက္လာတယ္။ ဉာဏ္တက္ လာျခင္းရဲ႕ အေၾကာင္းေတြေပါ့။ ၿပီးေတာ့ မိလိႏၵ မင္းႀကီးနဲ႔ ရွင္နာဂသိန္တို႔ တစ္ဦးနဲ႔ တစ္ဦး ခက္ခဲတဲ့ ျပႆနာေတြ ေမးႏိုင္ၾကတယ္၊ ေျဖႏိုင္ၾက တယ္ဆိုတဲ့ ပညာဟာ ဒီအမႈိက္ ေတြကို ရွင္းရာက စတာပဲ။ အမႈိက္ထဲက ရတယ္ ဆိုပါေတာ့” ဟု ႁမြက္ၾကား ခဲ့ျခင္းပင္ ျဖစ္ပါသည္။

ပညာရွိ သူေတာ္ေကာင္း တို႔သည္ အမႈိက္ကို အမႈိက္မွန္း သိၾကပါသည္။ အမႈိက္ႏွင့္ ေရႊကိုလည္း ခြဲျခား တတ္ပါသည္။ အမႈိက္ကို စင္ေအာင္ ရွင္းတတ္မႈေၾကာင့္ ရရွိေသာ ပီတိသုခက ေရႊႏွင့္အမွ် ရသကို ေပးစြမ္းသည္ဟု နားလည္ ၾကပါသည္။

ပညာမဲ့ ဗာလတို႔ မူကား အမႈိက္ကို အမႈိက္မွန္း မသိ။ ေရႊကို ေရႊမွန္းမသိ။ အမႈိက္ႏွင့္ ေရႊကိုလည္း မခြဲျခားတတ္။ အတိတ္ေကာင္း ကံမကုန္ ေသး၍ ပစၥဳပၸန္တြင္ အလံလြင့္ ေနေသာ ဓနဂုဏ္၊ ရာထူးဂုဏ္၊ ၾသဇာဂုဏ္ ေတြကို အမႈိက္ပံုမွန္း မသိေသာေၾကာင့္ ယင္ေကာင္ကဲ့သို႔ အံုခဲ ေနၾကျခင္း ျဖစ္ပါသည္။

တံျမက္လွည္းရင္း အမႈိက္အေၾကာင္း အေတြးကြန္ရက္ ဆက္သြားျခင္း ျဖစ္ပါသည္။ ကၽြန္ေတာ္ ေန႔စဥ္ အမႈိက္လွည္း ပါ၏။ ထိုသို႔ အမႈိက္လွည္းတိုင္း “ကိုယ္တိုင္ ေလာကရဲ႕ အမႈိက္တစ္စ ဘ၀ကို ဘယ္ႏွခါ ရခဲ့ဖူး ပါသလဲ” ဟု မေတြးမိသည္ ကိုေတာ့ သံသယ ျဖစ္စရာ အေၾကာင္း မရွိပါ။

သို႔ေသာ္... ။
အခါခပ္သိမ္း မဟုတ္လွ်င္ေသာ္မွ မၾကာခဏ ဆိုသလို ကိုယ့္ကိုယ္ကိုယ္ ေမးျဖစ္ခဲ့ေသာ ေမးခြန္းတစ္ခု ရွိခဲ့သည္ကိုေတာ့ ၀န္ခံရ မည္ပင္ ျဖစ္ပါသည္။
“ေန႔စဥ္ ႐ုပ္အမႈိက္ ေတြကို လွည္းက်င္းသလို စိတ္အမႈိက္ ေတြကိုေကာ လွည္းက်င္းမိ ပါရဲ႕လား”

႐ုပ္အမိႈက္ေၾကာင့္ ေလာင္ေသာမီးက ႐ုပ္၀တၳဳကိုသာ ျပာက်ေအာင္ ေလာင္ကၽြမ္း ေစႏိုင္ေသာ္လည္း စိတ္အမႈိက္ေၾကာင့္ ေလာင္ေသာ မီးကမူ တစ္ဘ၀လံုး အနာတရ မဆံုးေအာင္ ေလာင္ကၽြမ္း ေစႏိုင္၍ ျဖစ္ပါသည္။

အမႈိက္လွည္း၍ ႐ုပ္အမိႈက္တို႔ စင္ပါ၏။
စိတ္အမႈိက္ တို႔လည္း စင္ရန္ လိုအပ္ပါသည္။
ေျမလတ္ေမာင္ျမင့္သူ
(ေရႊအျမဳေတ မဂၢဇင္း၊ႏို၀င္ဘာလ ၂၀၁၁)

No comments: